Üçlü Filtre Testi



Bir gün bir tanıdığı ünlü filozof Sokrat’a rastladı ve dedi ki;
“Arkadaşınla ilgili ne duyduğumu biliyor musun?”
“Bir dakika bekle” diye cevap verdi Sokrat.
“Bana bir şey söylemeden önce seni küçük bir testten geçirmek istiyorum. Buna ÜÇLÜ FİLTRE TESTİ deniyor.
“Üçlü Filtre?”
“Doğru” diye devam etti Sokrat.”Benim arkadaşım hakkında konuşmaya başlamadan önce, bir süre durup ne söyleyeceğini filtrelemek iyi bir fikir olabilir.
Birinci filtre ile başlayalım: GERÇEKLİK FİLTRESİ.
Bana birazdan söyleyeceğin şeyin tam
anlamıyla gerçek olduğundan emin misin?”
“Hayır” dedi adam “Aslında bunu sadece duydum ve…”
“Tamam,” dedi Sokrat “Demek sen bunun gerçekten doğru olup olmadığını bilmiyorsun.
Şimdi ikinci filtreyi deneyelim. Bu filtresin adı İYİLİK FİLTRESİ.
Arkadaşım hakkında bana söylemek istediğin şey iyi bir şey mi?
“Hayır, tam tersi…”
“Öyleyse,” diye devam etti Sokrat, “Onun hakkında bana kötü bir şey söylemek istiyorsun ve bunun doğru olduğundan emin değilsin. Fakat yine de testi geçebilirsin, çünkü geriye bir filtre daha kaldı.
Bu filtrenin adı İŞE YARARLILIK FİLTRESİ. Bana arkadaşım hakkında söyleyeceğin şey benim işime yarar mı?
“Doğrusunu söylemek gerekiyorsa hayır, yaramaz.”
“İyi” diye yanıt verdi Sokrat, “Eğer bana
söyleyeceğin şey doğru değilse, iyi değilse
ve işe yarar, faydalı değilse bana niye söyleyesin ki?”
Bu düşünce yapısı Sokrat’ın iyi bir filozof olmasının ve büyük itibar görmesinin esas nedenidir.

Ön yargıdan uzak kalabilmek için filozof olmaya gerek yok diyen SOKRATES'in ÜÇLÜ FİLTRE testini hayatımıza dahil edebilmemizi dilerim. Kendini bilmek zenginlikle olmuyor. Ön yargılarından kurtulamayan insan hiçbir şeyi anlayamaz. İnsanların anlattıklarına göre değil kendimize göre değer vermemiz gerekir her şeye.

HÜLYA ÇAKICI 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Süleyman Demirel'den bir fıkra ile günümüz :)

Hayat Kişiye Özeldir

Ayağınızdaki 6 Güçlü Nokta